Saturday, 30 November 2013

Low-cost Oud: something that's worth it?


Oud.jpg



A partially Off-Topic post, since it is not about vintage perfumes, but in this Christmas atmosphere could be useful. 
How is Oud fashionable in these days ? A lot, and perhaps too much...

"Oud" is, in very simple words, (and I will attract the wrath of the experts), a kind of oil extracted from an Asian tree, and its aroma could be compared to something halfway incense and 
resin. The real Oud is very rare and very expensive, while the synthetic Oud, produced in chemiucal laboratories, it's cheaper and is used in many perfumes today.
Oud is often presented as exclusive and used in "niche perfumery" ("niche" is a word that can mean a lot, but can mean nothing at the same time...) . Since it's very fashionable, many Perfume Houses produced their own version. About Oud perfumes you can find a vast amount ol examples and literature on the web. Here I would like to point out two unusual Oud perfumes.
Why "unusual"? Yes, unusual for two reasons: price is very cheap, and quality is good. These are two factors rarely found together, and when it happens, it deserves to be reported.

The first perfume is "Animal Oud " by Atkinsons, an Oud that turns on the sweet side, and it is pleasing for the female audience. Experts will smile (or will be horrified ) seeing the Montale-like bottle.

The second one is "Oud pour Lui" is Alyssa Ashley (a female version exists but it's not so remarkable), a very concentrated Eau de Parfum, with hours and hours of longevity, and with a really excellent rendering of "walking in the woods on a mountain path".

The prices of both are so low that they do not present a problem for the pockets of virtually anyone: the quality and attractiveness are high, and the value-for-money ratio is excellent.
I strongly suggest you to try both (see pictures).

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Un post parzialmente Off-Topic, dal momento che non tratta profumi Vintage, ma in questa atmosfera natalizia ci può stare. Quanto va di moda in questi tempi l'Oud? Molto, forse pure troppo. L'Oud è, detto in parole molto semplici che mi attireranno l'ira degli esperti, una sorta di olio estratto da un albero originario dell'Asia, e il suo aroma potrebbe essere equiparato a quello a metà strada tra l'incenso e una resina. Il vero Oud è rarissimo e costa cifre spropositate, l'Oud sintetico, prodotto in laboratorio, invece è più economico ed è usato nella grande maggioranza dei profumi attuali.
L'Oud è spesso presentato come profumo esclusivo e "di nicchia" (parola che può significare molto, ma purtroppo anche poco, bisogna selezionare caso per caso), tuttavia, andando molto di moda, parecchie case ne hanno prodotto una propria versione. Sui profumi contenenti Oud ne potrete trovare una quantità sterminata sul web. Qui ne vorrei segnalare due insoliti.
Sono due profumi insoliti, e per due motivi: costano cifre irrisorie, e sono anche ben fatti, ovvero due motivi -basso costo, alta qualità- che raramente si trovano in coppia, e quando ci si trovano, meritano di essere segnalati.
Il primo è "Animal Oud" di Atkinsons, un Oud che vira sul dolce, e risulta gradevole al pubblico femminile. Gli esperti sorrideranno (oppure rimarranno inorriditi) a vedere il flacone simil-Montale.

Il secondo è "Oud pour Lui" di Alyssa Ashley (esiste anche la versione femminile ma non l'ho trovata particolarmente allettante), un Eau de Parfum concentratissimo, di durata quasi infinita, con un rendering davvero eccellente di "passeggiata in mezzo ai boschi in un sentiero di alta montagna".
I prezzi di ambedue sono così bassi che non presentano un problema per le tasche di praticamente nessuno: la qualità e la gradevolezza sono elevate; il rapporto qualità-prezzo è senza pari.
Vi consiglio caldamente di provarli.



raidersofthelostscent
Animal Oud by Atkinsons (on left),
Oud pour Lui by Alyssa Ashley (on right)

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Oud pour Lui by Alyssa Ashley

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Animal Oud by Atkinsons

Thursday, 28 November 2013

Christmas 2013...


Here you can see what happened during Christmas when perfumes have poor sales.
Overwhelmed with heavy discounts (prices in Euros)

raidersofthelostscent

Tuesday, 26 November 2013

Quantifying the amount of a perfume.




Quantifying perfume inside bottles: a practical method.
You bought a perfume or a tester in a non-sealed bottle, or an "used" one.
Or you bought online a perfume sold as "new" and "mint", and you want to check it.
Is the perfume you bought really "new"? Or, if it's "used", how much perfume does it remain in the bottle?

When the bottle is transparent, there are no difficulties: simply you can see through the bottle, and have an idea if the bottle is full, half-full, or empty. It's very simple.
But sometimes it's a very difficult task, when you have an opaque, non-transparent bottle. How can you determine or quantify the amount of a scent?
There are two main ways:
-See through a light bulb.
-Weighing: you have to determine the weight of the bottle.
Since the "weighing" method is difficult, it's better to give a try with the first method: you need a light bulb, and sometime a potent light to see through..
Simply put your perfume exactly in front of a light bulb, awitch off any other light behind you, and try to see through. The more the lighting power, the more the chances to see through.
Shake the bottle to see the juice! Can you see it? it's important to shake the bottle, in order to clearly see the "amount". Check the pictures below.


raidersofthelostscent
YSL KOUROS, Year 2002 PLASIC bottle:
HALF FULL

raidersofthelostscent
YSL KOUROS, Year 1982 ENAMEL bottle:
FULL

raidersofthelostscent
Antaeus by Chanel, modern bottle.
FULL

This is a qualitative more than quantitative method, but unfortunately, sometime is really impossible to see through the bottle.
Next time we'll examine the other method: weighing the bottle.



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Come fare per quantificare il profumo rimasto in una bottiglia? Se il flacone è trasparente, non c'è alcun problema: lo vedete all'istante. Ma se il vetro è opaco, non trasparente, che si può fare?
Ci sono due metodi:
-osservare attraverso una luce
-pesare la bottiglia avendo un punto di riferimento.

Il primo metodo è assai più semplice e andrebbe sempre usato a meno che la situazione non sia davvero disperata. Nelle fotografie abbiamo una bottiglia recente di Kouros di Yves Saint Laurent (plastica bianca non trasparente) , una vecchia bottiglia di Kouros (vetro smaltato, non trasparente), e una bottiglia di Antaeus di Chanel (vetro nero non trasparente).
In questi flaconi è impossibile riuscire a "guardare attraverso", in condizioni normali, quindi bisogna provare a osservarli attraverso una luce. Una lampadina può essere sufficiente. Mettete il flacone contro la lampadina accesa, e scuotete il flacone. Riuscite a intravedere il liquido attraverso il flacone? (vedi fotografie).
E' importante scuotere il flacone perchè così riuscite a vedere dove si trova il livello reale del liquido.
E, così facendo, vi fate una idea di quanto profumo vi sia realmente dentro la bottiglia.
Provate!
(Prossimamente: quando la situazione è difficile, ovvero il sistema della "pesata")

Thought of the Day (26th Nov 2013)



raiders


"When I started my interest in perfumes, I remember people said: 'Guerlain? Ah, these Guerlain scents, today.... are not as good as they used to be'. Well, this happened in 1975.
Today, a perfume by Guerlain dated 'year 1975' could be considered as liquid gold".
(Luca Turin)

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"Quando cominciai ad interessarmi di profumi, ricordo molto bene che si diceva: Guerlain? Eh, i suoi profumi non sono più buoni, come quelli di una volta....
Era il 1975. Oggi, un profumo di Guerlain del 1975 è da considerarsi oro liquido." (Luca Turin)

Sunday, 24 November 2013

Guerlain LIDGE: reformulated? A 5-samples blind test.






L' Instant De Guerlain Extreme pour Homme (i.e. LIDGE), is the "Eau de Parfum
 version" of L'Instant de Guerlain (LIDG), two men's fragrances contending the "Trophy of Rivalry" with "Dior Homme" highly-acclaimed twins. But let's face it, both Dior and Guerlain are excellent, and none is better than the other.
What we want to investigate about, however, is the (alleged) "LIDGE reformulation", which (allegedly) took place at an unspecified time, around 2011 or 2012. True or false ?

For this blind test, there are five different batches from 2009 to 2013, sprayed on the blotters, one for each year, and precisely:
-year 2009
-year 2010
-year 2011
-year 2012
-and finally, year 2013.
( to understand Guerlain batch numbers, see here )

RESULTS
It was -maybe- the easiest blind test ever made: the five blotters smell really identical. There is no significant difference between batches; the various samples may be confused one with another.

CONCLUSIONS
There is no appearance of "Reformulation", at least for the Eau de Parfum, and during the last five years. there are no differences between batches, at all: if some reformulation actually happened, it was handled in an excellent way.
There is no need to "check" batch numbers before buying, since any bottle on the shelf will be probably identical to any other bottle.
There is also no reason to pay big money for alleged "vintage" bottles, because, in hindsight, there is no difference between "vintage" and "modern" bottles.
Final note: similarly to "Dior Homme" and "Dior Homme Intense", the best option is to use LIDGE "on clothes" more than "on skin". When sprayed on fabric or textiles, LIDGE offers its best.
( "Dior Homme" review here )
( "Dior Homme Intense" review here )


Raidersofthelostscent
Differences between LIDGE (on left)
and LIDG (on right), pictured in "white room" 
to put in evidence any variation in colour.

LIDGE Guerlain
Oldest batch used in the test: year 2009
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Batch 0N01 = year 2010
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Batch 1X01 = year 2011
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Batch 2T01 = year 2012
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Batch 3V01 = year 2013

Raidersofthelostscent
LIDGE Blind Test: years 2009-to-2013
Raidersofthelostscent
LIDGE Blind Test
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L' Instant De Guerlain Extreme pour Homme (ovvero LIDGE, dalle iniziali), è la versione Eau de Parfum de L'Instant de Guerlain (LIDG), profumi maschili giustamente celebrati, che si contendono la palma della rivalità con L'Homme di Dior. Ma diciamolo sinceramente, sia il Guerlain che il Dior sono ambedue ottimi, e non esiste uno meglio dell'altro.
Quello che ha fatto discutere, al contrario, è la presunta "riformulazione" del LIDGE, avvenuta in tempo imprecisato ma a partire dal 2011. Vero o falso?
Per questo blind test, si hanno a disposizione cinque "annate" diverse a partire dal 2009 fino al 2013.

RISULTATI
Le cinque mouillette risultano davvero essere identiche le une le altre. Non risulta nessuna differenza sostanziale tra un anno e l'altro, i vari campioni potrebbero essere tranquillamente intercambiabili l'un l'altro.

CONCLUSIONI
Non risulta esserci stata alcuna riformulazione almeno per quanto riguarda la Eau de Parfum, e almeno negli ultimi cinque anni. Non c'è bisogno di controllare i numeri di serie, qualsiasi flacone troviate sullo scaffale sarà probabilmente identico agli altri. Non vi è parimenti motivo di spendere grosse cifre per presunti "vintage" che, a ben vedere, non esistono.
Nota finale: similmente a "Dior Homme", LIDGE dà il meglio quando applicato su vestiti o tessuti, molto più che su pelle.
( "Dior Homme" review here )
( "Dior Homme Intense" review here )

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Saturday, 23 November 2013

Keep your Eyes closed.





Try an experiment: in a crowded and noisy room, try to listen to the person in front of you, keeping your eyes open, and then keeping your eyes closed. Is there any difference ?
Of course: you get the impression to hear better.

How is this possible?
Thousands of pages have been written about this phenomenon of "enhancement"; in a nutshell, reducing the amount of multiple informations to your brain, you can "focus" more on something specific. For example, closing your eyes allows your brain to allocate fewer resources to the interpretation of what comes from sight, working in a more efficient way to the informations coming from other senses. In this case, your hearing.
Similarly happens with the sense of smell. If you are with your eyes closed and no noise around, the brain is devoted mainly to analyze the information that comes from the olfactory channel.
Therefore, you should learn -it takes time and practice- smelling with closed eyes and in a quiet room. Soon you will smell in another way, and see the difference.


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Provate a fare un piccolo esperimento: in un ambiente affollato e chiassoso provate ad ascoltare la persona di fronte a voi tenendo gli occhi aperti, e poi tenendoli chiusi. C'è qualche differenza? Certamente: avete l'impressione di sentirci meglio. Come è possibile?
Sono state scritte migliaia di pagine su questo fenomeno di "affinamento sensoriale", in poche parole, riducendo la quantità di informazioni che arrivano al cervello (di solito per la maggior parte visive), è possibile "concentrarsi meglio" su qualcos'altro. Il cervello cioè riesce a destinare meno risorse all'interpretazione di quello che arriva dalla vista, e si dedica maggiormente alle informazioni che arrivano dagli altri sensi.
Similmente accade con l'olfatto. Se state annusando ad occhi chiusi e senza rumori intorno, il cervello si dedica maggiormente ad analizzare le informazioni che gli arrivano dal canale olfattivo.
Volete quindi migliorare le vostre capacità olfattive? Cominciate ad allenarvi in tal senso.
Imparate -ci vuole anche un pò di pratica- ad annusare ad occhi chiusi e in ambiente tranquillo. Ci vorrà tempo, specialmente se siete agli inizi: ma vedrete la differenza.

Friday, 22 November 2013

OPIUM: Vintage Bottles Parade.



opium YSL

"It will be the Greatest, and
we will call it Opium"  
(Yves Saint Laurent, 1976)


A show trying to identify Opium bottles through the years.
(Warning: for more infos about YSL batch-numbers and codes, see here )

OPIUM 
date launch: year 1977.
Status: still in production. 
1977- 1986: Bottles and boxes with "Yves Saint Laurent, Paris" label style
1986- 1993: Bottles and boxes with "YSL Parfums Corp." and/or "N.Y, Paris" label
1993- 1999: Bottles and boxes with "Sanofi" label. (Sanofi Era started in 1993, ended in 1999)
1999- 2007: Bottles and boxes with "YSL Parfums" and "Neuilly" label ( PPR-GUCCI Era)
(since 2004: 4-digits i.e. 1 number + 3 letters batch code)
(since 2005: long list of "ingredients" printed on boxes)
2008- 2011: Bottles and boxes with generic "YSL" label (without the word "Parfums") AND the "B.R.I" (l'Oreal). label
since 2011: Bottles and boxes with "YSL Beaute" label
(Warning: during transition periods, box and labels were mixed up, and used incorrectly)


(note: some pictures were taken from the web, Ebay, social networks. I'll remove immediately under request) 
Please pay attention to images labeled WARNING.




opium YSL
Bottom of box, "YSL Paris" label, batch 4312
year 1984
(other numbers are not related with batches)

opium YSL
Generic YSL Parfums Corp. label
it means years 1986 to 1993
raidersofthelostscent.blogspot.it
Bottom of box, "Parfums Corp." label
batch 2321, year 1992

opium YSL
"Parfums Corp." label, batch 23371
year 1992


opium YSL
"New York  Paris" label  = "Parfums Corp."
batch  61302 = probably year 1986   
opium YSL
(from ebay) WARNING "Parfums Corp." label
batch 41301 = year 1994
(NOTE: it should be a "Sanofi" label)

opium YSL
"Parfums Corp." / N.Y.Paris style label
label 61442, probably year 1986

foto
from Fragrantica.ru
"Parfums.Corp", batch nr.53171= year 1985 

opium YSL
Uncommon label:
"Parfums Corp." label, Made in USA
(years 1986-1993)
http://i60.fastpic.ru/big/2013/1007/82/d8d75af2b947cc4a80ac81b4390e9a82.jpg
from Fragrantica.ru
Parfums Corp.  + barcode
batch 1294 = year 1991

opium YSL
"Sanofi" label,  batch 81261
year 1998

opium YSL
"Sanofi" label , batch 93571
year 1999

raidersofthelostscent.blogspot.it
Bottom of box, "Sanofi" label
year 1996.
opium YSL
"Sanofi" label, batch 73091
year 1997
opium YSL
"YSL Parfums" label + NEUILLY
batch 5AAA, year 2005

http://s47.radikal.ru/i115/1306/f6/cfe6f4d98bdc.jpg
from Fragrantica.ru
Neully Cedex (PPR-Gucci Era)
batch 41181 = year 2004


opium YSL
"YSL Parfums" label + NEUILLY
batch 8BAB, year 2008

raiders lost scent
WARNING there are two numbers. the batch code is the number ending with "1" or "2".
in this case 03872
Years = 1980 OR 1990 OR 2000 (you have to check the box)


(from ebay) WARNING: "Parfums Corp.", years 1986-1993
batch 4208 = year 1994
(it should be a "Sanofi" box)

Opium with barcode on the box, without the long list of ingredients
=  between 1990 and 2004-2005
WARNING Opium with barcode and LONG LIST OF INGREDIENTS
= after 2004-2005

foto
from Fragrantica.ru
Sanofi label  batch 91941 = year 1999

opium YSL
"YSL Parfums" label + Neuilly
batch 7CAA = year 2007
opium YSL
"YSL Parfums" label + NEUILLY
batch 40262, year 2004


opium YSL
YSL Parfums + Neuilly + BRI (L'Oreal)
batch 9BCA = year 2009



opium YSL
"YSL Parfums" label, + NEUILLY + BRI (L'Oreal)
batch  8BAA = year 2008

opium YSL
"YSL Parfums" label + NEUILLY
batch 6IAA, year 2006


opium
(from ebay)
WARNING: "Parfum Corp." (notice the New York label)
years 1986-1993, batch number 50881
=year 1995 
(it should be a Sanofi label)

opium
(from ebay) "Parfums Corp.", (years 1986-1993)
batch number 12941
= year 1991


batch with numbers and letters 9BCA + BRI (L'Oreal)
= year 2009

opium YSL
Generic "YSL" label without the word "Parfums".
years 2008-2011






(....and more to add)