Thursday, 27 February 2014

Thought of the Day.




"Perfumes are the most intense form of memory"

                                                   (J.P. Guerlain)

Wednesday, 26 February 2014

The EMB code.





During October 1978, the French government issued a law about packages (namely:  "Arrêté du 20 octobre 1978 relatif au contrôle de certains métrologique préemballages" ), which appears retrospectively to have great importance on dating perfumes.

Since 1978-1979, all "Made in France" perfumes sport the word "EMB" (followed by a five-digit code) on the box. This "EMB" code will remain at least until the barcode (1989-1999), and even beyond.
Why is EMB code so important? For two reasons: the first is that in many cases can solve - roughly - dating questions: as you can see in the photographs, the same perfumes, in different years, can sport the word EMB on the box: so, it can be date "before or after" 1978-1979. It is useful when the batch code is erased.
The second reason of its importance is that, along with the classic barcode, the EMB code is an effective way to date perfumes.
Briefly said:  if your French perfume is without EMB code, it's  before 1978-1979 ;
if it is sport the EMB code but without the barcode, it's from the Eighties;
and if you can see the barcode (with or without EMB), it's after 1989-1990.

(Warning: do not confuse the EMB code with the "REF" or "reference " word , always reported on the box; then, remember that the EMB code is only valid for "Made in France" products.)


Paco Rabanne pour Homme
upper box with EMB code (and batchcode 1159. year 1981)
lower box without EMB code nor batchcode (mid-Seventies) 



"Equipage" by Hermes 
Top box without batchcode nor EMB code (generally dated to the Seventies) 
the lower box with erased batchcode (it indicated the year 1982) but with EMB code clearly visible: in this case, if you do not know the batchcode, you can generally dated "1980s"




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L'IMPORTANZA DEL CODICE EMB 

Nell'ottobre del 1978 il governo francese promulgò una ordinanza sugli imballaggi  (precisamente: l' "Arrêté du 20 octobre 1978 relatif au contrôle métrologique de certains préemballages") che retrospettivamente risulta avere una grande importanza sulla datazione dei profumi. A partire dal 1978-1979, infatti, su tutti i profumi "Made in France" compare la dicitura EMB seguita da un codice a cinque cifre. Questa dicitura rimarrà almeno fino a quando comparirà il codice a barre, e anche oltre.
Perchè è importante la dicitura EMB? per due motivi: il primo è che in molti casi risolve -sommariamente- i problemi di datazione: come si può vedere nelle fotografie infatti, lo stesso profumo, in epoche differenti, riporta (oppure non riporta) la dicitura EMB: questo lo può datare tra prima del 1978-1979, e dopo tale data, e può tornare utile quando il batch code non sia più leggibile.
Il secondo motivo è che insieme al codice a barre, il codice EMB forma uno schema di datazione elementare ma efficace: se è senza EMB, il profumo è prima del 1978-1979; se è con codice EMB ma senza il codice a barre, il profumo è degli anni Ottanta; se infine compare il codice a barre, il profumo è dopo il 1989-1990.

(Attenzione a non confondere il codice EMB con il codice "REF" o "reference", sempre presente sulla scatola, e ricordate che il codice EMB vale solo per i profumi "Made in France".)


Paco Rabanne Pour Homme:
scatola superiore batch code 1159 e dicitura EMB (anno 1981)
scatola inferiore, senza batch code nè dicitura EMB (metà anni Settanta)


"Equipage" di Hermes
Scatola superiore senza batch code nè dicitura EMB (genericamente databile anni Settanta)
scatola inferiore con batch code cancellato (indicava l'anno 1982) ma con dicitura EMB visibile: in questo caso, se non si conosce il batch code, si può genericamente datare "anni Ottanta"

Sunday, 23 February 2014

Thought of the Day




"A woman's perfume tells more about her 
than her handwriting."
(Christian Dior)

Friday, 21 February 2014

Thought of the Day




"If I had used so much vanilla, I would have made only a cake: 
someone else, instead, created Shalimar."

(Ernest Beaux, Master Perfumer)

Thursday, 20 February 2014

Moods (Krizia, 1989)



MOODS by Krizia, for Women (year 1989)
Not so famous as the male counterpart, the highly praised "Moods Uomo", Krizia Moods "for Women" was a great Woody Floral scent, incredibly warm, and with a strong honey note (sometimes not listed)
A scent suspended between old and modern times.

A forgotten perfume, but must be rediscovered. Another great from the Eighties.
It is noteworthy the fabric-covered box, not to say the shape -really unique- of the bottle.
Top: fruity notes, bergamot, honey; 
Middle: cyclamen, carnation, orchid, iris, jasmine, lily-of-the-valley, rose;
Base  Musk, cedar
Longevity: at least 6 hours
Sillage: high
RATING 8.5/10
























Wednesday, 19 February 2014

Thought of the Day.





"It's amazing the flood of mediocre perfumes circulating nowadays!"

(Edmond Roudnitska, year 1959)

Tuesday, 18 February 2014

Genny (1987)





I was very intrigued when Roberto Garavaglia said, almost absently:
"...well, one of the best perfumes we made, many, many years ago... Jenny. It was Jenny. The first one, the original edition. It was in 1987. The only thing I can say about it....it's a perfume that leave you speechless."

(read full interview here )
Enough said. I almost completely forgot it, so I went in my old bottle deposit and tried it. I agree 100%. It is a speechless scent. Remembering vaguely the famous "Aromatic Elixir" by Clinique, no doubt, but in a more unisex way. A sort of "Aromatic Elixir for Men". A floral opening, and a very heavy drydown loaded with oakmoss and patchouli.
No IFRA rules, no restriction whatsoever, it's a scent to rediscover.
Avoid modern "cylindrical" bottles, and search for the "triangular"-shaped version.
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Mi sono molto incuriosito quando Roberto Garavaglia ha detto, quasi distrattamente:
"... beh, uno dei migliori profumi che abbiamo fatto, molti, molti anni fa, è stato Jenny. La prima edizione, l'edizione originale, nel 1987. L'unica cosa che posso dire è che era un profumo spiazzante."  (leggi intervista completa qui)
E' stato sufficiente per incuriosirmi. L'avevo dimenticato da moltissimo tempo, sepolto in mezzo agli altri profumi, l'ho tirato fuori e ri-provato dopo molti anni. Sono d'accordo al 100%. Si tratta di un profumo davvero notevole. Ricorda vagamente il famoso "Aromatic Elisir" di Clinique, senza dubbio, ma in un modo più unisex. Sembrerebbe quasi una sorta di "Aromatic Elisir pour homme". Un'apertura floreale, e un drydown davvero tosto, carico di muschio di quercia e patchouli.
Prodotot in un'epoca senza regole IFRA, senza nessuna limitazione di sorta, è un profumo da riscoprire. Evitare le moderne bottiglie "cilindriche", e cercare il vecchio flacone a forma vagamente triangolare.
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GENNY (first edition, year 1987)

produced by: 
RIVARA HANORAH (1987-1990), 
DIANA de SILVA (1990-1998), 
MORRIS (1998-2008); 
ITALART (since  2009)

created by: Jean Delville (Firmenich)
Top:  rose, jasmine, ylang-ylang, iris.
Middle: marigold, petit grain, cardamom.
Base: patchouli, oakmoss, musk, ambergris
Longevity : high
Sillage: very high

Ratings:
 9/10 (Hanorah & DianaDeSilva versions); 8/10 (Morris)